گاهنامه دانشپارک
Nov 27, 2021

توماس ادیسون

توماس آلوا ادیسون، مخترع، کارآفرین و تاجر آمریکایی بود که به عقیده‌ی بسیاری از مورخان، لقب بزرگترین مخترع تاریخ آمریکا برازنده‌ی او است.

او افتخار اختراع تجهیزات متعددی در زمینه‌های تولید برق، ارتباطات جمعی، ضبط صدا و تصاویر محرک را داشت.

برخی اختراعات بزرگ او از جمله گرامافون، دوربین فیلم‌برداری و لامپ روشنایی، تأثیری بسیار گسترده در مسیر صنعتی‌سازی جهان داشته‌اند.

ادیسون در کودکی به‌خاطر دلایل متعدد به کم‌شنوایی نیز مبتلا بود. از آنجایی که اکثر آموزش‌های مدارس شفاهی بود و توماس نیز مشکل شنوایی داشت، به‌سرعت از مدرسه خسته شد و معلمان نیز او را برای ادامه‌ی تحصیل، نامناسب و کم‌هوش توصیف کردند. 

توماس ادیسون فقط ۱۲ هفته در مدرسه تحصیل کرد. آخرین روز مدرسه، مدیر مدرسه یک نامه به توماس داد و به او گفت برو و این نامه را به مادرت بده. توماس نابغه در خانه آزمایشگاه کوچکی با کمک مادرش راه انداخته بود و  از او درس می آموخت.

توماس ادیسون در سال ۱۲۳۸ شمسی (۱۸۵۹ میلادی) مدرسه را ترک کرد و به‌عنوان یک شاگرد در خط‌ آهن بین دیترویت و پورت هوران مشغول به کار شد.

۴ سال پیش از آن، خطوط تلگراف برای ارتباط میان اپراتورهای خط آهن در میشیگان سنترال راه‌اندازی شده بود و جنگ داخلی نیز به توسعه‌ی هرچه بیشتر خطوط حمل‌ونقل و همچنین ارتباطات کمک کرد.

ادیسون از این فرصت استفاده کرد و با یادگیری سیستم تلگراف، در سال ۱۲۴۲ خورشیدی (۱۸۶۳ میلادی) به تکنسین این فناوری جدید ارتباطی تبدیل شد.

پیام‌های تلگرافی در آن سال‌ها به‌صورت نقطه و خط‌هایی بودند که روی کاغذهای باریک حک می‌شدند. این نقطه و خط‌ها بعدا به زبان عادی کدگشایی می‌شد.

در نتیجه، کم‌شنوایی ادیسون تأثیری روی روند کارش‌اش به‌عنوان اپراتور تلگراف نداشت. پس از مدتی،‌ دریافت‌کننده‌های پیام‌های تلگرافی به ابزاری صدادار مجهز شدند که خواندن پیام‌ها را برای اپراتورها آسان‌تر می‌کرد.

تلاش‌های ادیسون برای بهینه‌سازی تجهیزات تلگراف، سرانجام در سال ۱۲۳۹ شمسی (۱۸۶۰ میلادی) نتیجه داد و او، یک تلگراف دوسیمه اختراع کرد.

این دستگاه، توانایی ارسال و دریافت دو پیام به‌صورت همزمان روی یک کابل را داشت. به‌علاوه، ادیسون دستگاه را به پرینتر مجهز کرد تا پیام‌ها مستقیما روی کاغذ چاپ شوند. موفقیت این اختراع باعث شد تا ادیسون شغل خود در شبکه‌ی تلگراف را رها کرده و زندگی‌اش را به‌طور کامل وقف اختراعات کند.

ادیسون یک کارآفرین مستقل بود که اختراعاتش را به شرکت‌های مختلف می‌فروخت. او با رقبای وسترن یونیون همکاری می‌کرد و یکی از پروژه‌های اصلی‌اش، تلگراف اتوماتیک بود که با ترکیب برق و شیمی کار می‌کرد.

یکی دیگر از نتایج تحقیقات ادیسون روی کربن و ارتباط آن با الکتریسیته، پس از گذشت مدت کوتاهی از موفقیت گرامافون، پدیدار شد.

 

داستان این اختراع نیز نوعی تصادف در تحقیقات دیگر ادیسون بوده است. در سال ۱۲۵۷ شمسی (۱۸۷۸ میلادی)، چند دانشمند برای اندازه‌گیری تغییرات دمایی ایجاد شده بر اثر کسوف، نیاز به یک تجهیز اندازه‌گیری بسیار دقیق داشتند. آنها برای این منظور به ادیسون مراجعه کردند و او هم با استفاده از همان اختراع کربنی خود، یک اندازه‌گیر اشعه برای آنها طراحی کرد.

 

در آن سال‌ها، تلاش برای استفاده از نور ساطع شده از قوس‌های الکتریکی در دنیای فناوری به اوج خود رسیده بود. ادیسون و همراهانش با توجه به اختراع بعدی به فکر ساخت چراغی شبیه به چراغ‌های گازی افتادند. چالش اصلی این بود که ماده‌ی مصرفی این چراغ بر اثر عبور جریان شدید الکتریسیته مصرف نشود (نسوزد).

 
آیدا فیروزی

آیدا فیروزی

کارشناسی ارشد فیزیک

نظر خود را به ما بگویید: