گاهنامه دانشپارک
Nov 05, 2021

کاربرد فناوری نانو

در طی چند سال گذشته، ابداعات و نوآوری‌های بی‌شمار در زمینه نانوفناوری به پیشرفت‌های روزافزون در سایر فناوری‌های رایج کمک شایانی نموده است. پوشش دادن کاربردهای نانوفناوری در صنایع مختلف در یک بخش امکان‌پذیر نیست. بنابراین، در این بخش تنها به معرفی کاربرد جالب این فناوری در حوزه پزشکی می‌پردازیم.

 

با وجود پیشرفت‌های چشمگیر علم پزشکی، این حوزه هنوز با محدودیت‌های بسیاری در شناخت، درمان و ابزار شناسایی بیماری‌ها روبرو است. فناوری نانو می‌تواند تمامی شاخه‌های پزشکی را متحول سازد. نانوپزشکی درواقع کاربرد انواع نانوساختارها و دستگاه‌ها در مقیاس نانو به منظورشناخت، پیشگیری و درمان بیماری‌ها از طریق تشخیص، ترمیم و بازسازی بافت‌های آسیب‌دیده می‌باشد.

نانوفناوری در حوزه دارورسانی نیز کاربردهای فراوانی دارد. در روش معمولي درمان دارويي، ماده موثر وارد بدن شده و اين ماده علاوه بر سلول‌هاي مريض، سلول‌ها و بافت‌هاي سالم بدن را نيز درگیر مي‌کند. محققان با استفاده از فناوري نانو، کپسول‌هايي با ابعاد نانومتري ساخته‌اند که علاوه بر قدرت تشخيص بافت‌هاي مريض، دقيقا بر روي بافت‌های مریض قرار گرفته و مقدار داروي لازم را به آن‌ها مي‌رسانند. اين پديده را دارو‌رساني گويند.

از دیگر کاربردهای فناوری نانو در علم پزشکی می‌توان به طراحی و استفاده از دستگاه‌های جراحی در مقیاس نانو اشاره کرد. در این روش به‌کمک قطعات الکترونیکی که قابل برنامه‌ریزی و مجهز به دوربین هستند، می‌توان نانوداروها را وارد بدن کرد و حتی بخش‌های آسیب‌دیده را شناسایی و درمان کرد.

 

آیدا فیروزی

آیدا فیروزی

کارشناسی ارشد فیزیک

نظر خود را به ما بگویید: