گاهنامه دانشپارک
Nov 04, 2021

نانوفناوری

ریچارد فاینمن، فیزیک‌دان و برنده جایزه نوبل، برای نخستین بار ایده و مفهوم دانش و فناوری نانو را مطرح کرد. در سال 1959 میلادی، فاینمن در گردهمایی سالانه انجمن فیزیک آمریکا در یک سخنرانی با عنوان «در آن پایین، فضای زیادی وجود دارد»، به توصیف روشی برای کنترل و دستکاری اتم‌ها و مولکول‌ها پرداخت. مهمترین گام عملی در شکل‌گیری فناوری نانو با اختراع میکروسکپ تونلی روبشی و فراهم شدن امکان ساخت و مشاهده اجسام در ابعاد نانو برداشته شد. از آن زمان تاکنون دانش و فناوری نانو به عنوان یکی از مهمترین و هیجان‌انگیزترین شاخه علمی در فیزیک، شیمی، زیست‌شناسی و مهندسی مطرح بوده است. پیش‌بینی می‌شود که در آینده نزدیک، فناوری نانو با ایجاد تغییرات بنیادی در تولید محصولات و تجهیزاتی که اتم به اتم و مولکول به مولکول ساخته خواهند شد، به یک صنعت چند تریلیون دلاری در سطح جهان تبدیل گردد.

فناوری نانو یک علم نسبتا جدید و در حال رشد است. به همین دلیل، بیان یک تعریف جامع که برای همه افراد فعال در این حوزه مورد قبول قرار گیرد، کار ساده‌ای نیست. در حال حاضر، تعاریف گوناگونی ارائه شده است که برخی از آن‌ها عبارتند از:

  • فناوری نانو، توانایی دیدن، اندازه‌گیری، دستکاری و ساخت اجسام در ابعاد نانو است.
  • فناوری نانو، توانمندی تولید مواد، ابزارها و سیستمهای جدید با در دست گرفتن کنترل در سطوح مولکولی و اتمی و استفاده از خواص مواد در ابعاد نانومتری است.
  • فناوری نانو، مطالعه پدیده‌ها و تنظیم دقیق مواد در ابعاد اتمی، مولکولی و ماکرومولکولی است.
  • فناوری نانو، فهم و کنترل ماده در ابعاد تقریبی 1 تا 100 نانومتر است که پدیده‌های منحصر به فرد کاربردهای نوآورانه را امکان‌پذیر می‌سازند.
  • فناوری نانو، مهندسی هدفمند مواد در مقیاس کمتر از 100 نانومتر برای به دست آوردن ویژگی‌ها و عملکردهای وابسته به اندازه است.
  • ساختارها، ابزارها و سامانه‌هایی که دارای خواص و رفتار نوآورانه ناشی از چیدمان اتم‌هایشان در ابعاد 1 تا 100 نانومتر هستند.
  • فناوری نانو، طراحی، مشخصه‌یابی، تولید و کاربرد ساختارها، ابزارها و سامانه‌ها با دستکاری کنترل شده اندازه و شکل در ابعاد نانو است که منجر به حداقل یک خاصیت برتر یا نوآورانه شود.
آیدا فیروزی

آیدا فیروزی

کارشناسی ارشد فیزیک

نظر خود را به ما بگویید: