گاهنامه دانشپارک
Nov 04, 2021

ربات و حیوان‌ها

رباتیک به عنوان یک شاخه بین‌رشته‌ای از سایر رشته‌های علمی شامل مهندسی برق، مکانیک و کامپیوتر، به طراحی، ساخت و بهره‌گیری از ربات‌ها می‌پردازد.

از این فناوری به منظور تولید ماشین‌هایی به عنوان جایگزین نیروی انسانی در کاربردهای گوناگون به ویژه در مواردی که برای انسان خطرناک یا غیر ممکن است (مانند خنثی‌سازی بمب، سفر در فضای بین سیارات، کارهای صنعتی طاقت‌فرسا و ...) استفاده می‌شود. امروزه انواع ربات‌ها با شکل، توانایی و کاربردهای بسیار متنوع ساخته می‌شود.

سال های سال است که سازندگان ربات ها از بدن انسان و دیگر موجودات زنده برای ساخت ابزارهای خود الگو گرفته اند و حقیقتا تاکنون موفق به ساخت ربات های شگفت انگیزی هم شده اند.

 ربات هایی با ظاهر حیوانات و حتی حشره ها می توانند در شرایط خاص به کمک انسان ها بیایند و برطرف کننده نیازهایی باشند که ما به سادگی نمی توانیم انجام شان دهیم.

اخیرا دانشمندان با الهام از پرندگان و جانوران پرنده، موفق به ساخت ربات‌های پرنده‌ای شدند که بسیار آرام و بی‌صدا قادر به پرواز کردن هستند.
هرچند از قرن ۱۸، انسان انواعی از ماشین‌های پرنده را ساخته است، مطالعات جدید نشان می‌دهد، که هنوز مسائل جدیدی در خصوص چگونگی پرواز، ثابت ماندن در هوا و مانورهای فرود اَمن در پرندگان، حشرات و خفاش‌ها وجود دارد.
مساله‌ی الگو گرفتن از حیوانات، به توسعه‌ی پهپادهای نسل جدید کمک می‌کند و به همین خاطر بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

دنیای ربات، دنیای بی انتهایی است و دانشمندان روزانه انواعی جدید از آن رونمایی می کنند. محققان ماده جدیدی را توسعه داده‌اند که امکان شبیه سازی حرکت جانوران بی مهره از قبیل کرم را برای ربات ها فراهم می کند. در فیلم زیر ربات هایی را مشاهده می کنید که شبیه به حیوانات هستند.

 

 
آیدا فیروزی

آیدا فیروزی

کارشناسی ارشد فیزیک

نظر خود را به ما بگویید: