گاهنامه دانشپارک
Nov 09, 2021

ربات و ورزش

ربات‌ها گاهی دشمن و گاهی خدمتکار و گاهی هم رقیب انسان می‌شوند. انسان‌ها تنوع زیادی در ساخت ربات‌ها به خرج داده‌اند.

ربات‌های ورزشکار هم نوعی از ربات‌ها هستند که در برخی از موارد نشان داده‌اند که حتی می‌توانند رکوردهای انسانی را هم بشکنند.

ربات‌های فوتبالیست

جام جهانی فوتبال ربات‌ها، جام ربوکاپ، یکی از اصلی ترین و بزرگترین مسابقات جهان است. این مسابقات هر سال در شهرهای مختلف جهان برگزار می‌شود و بیش از ۵۰۰ تیم با یکدیگر رقابت می‌کنند.

هدف از برگزاری ربوکاپ این است که در آینده نزدیک ربات‌های خودران و خودآیین، طبق قوانین فیفا، با قهرمان جام جهانی انسان‌ها رقابت کند.

ربات‌های پارکور کار

این بار ربات‌ها را طوری برنامه‌ریزی کرده‌اند که بتوانند همچون یک پارکور کار حرفه‌ای می‌توانند از موانع عبور کرده و به جست و خیز بپردازد.

 
ربات‌های ورزشکار انسان‌نما

فیلم زیر از ربات های انسان نمای ورزشکار نشان می دهد ربات ها در حال کسب آمادگی بدنی برای انجام فعالیت های انسان ها هستند.

ممکن است در آینده ای نه چندان دور بسیاری از کارها به آنها سپرده شود.

ربات‌های بسکتبالیست

سی یو ای نام رباتی است که شرکت تویوتا ساخته و برای بازی در مسابقات بسکتبال ساخته شده است.

این ربات یک متر و نود سانت قد دارد و با استفاده از چرخ‌هایی که در آن تعبیه شده می‌تواند در قسمت‌های مختلف زمین قرار بگیرد.

البته متوسط قد بازیکنان ان بی ای(بسکتبال آمریکا) ۲ متر است و همچنان این ربات بازیکن قدکوتاهی به حساب می‌آید.

ربات پینگ پنگ باز

 محققان آلمانی بازوی رباتیکی طراحی کرده‌اند که قادر به یادگیری بازی تنیس روی میز از انسان بوده و در حین رقابت با حریف انسانی می‌تواند مهارت های خود را ارتقا دهد.

این روبات‌ها با دوربینی که در چشم آنها نصب شده به پیگیری توپ در بازی پرداخته و سپس با پیش‌بینی حرکات توپ به واکنش در برابر آن می‌پردازند.

 
آیدا فیروزی

آیدا فیروزی

کارشناسی ارشد فیزیک

نظر خود را به ما بگویید: