گاهنامه دانشپارک
Dec 03, 2021

خانه هوشمند

خانه هوشمند یا به صورت کلی‌تر ساختمان هوشمند واژه‌ایست که این روزها خیلی به گوش می‌خورد و توجه علاقه‌مندان به تکنولوژی را به خود جلب کرده است. شاید شما هم در ذهنتان یک خانه، محل کار یا شهر رؤیایی را تصور کرده باشید.

استفاده از تکنولوژه‌های جدید در ساختمان‌ها علاوه بر تجملات و زیبایی فاکتور راحتی و سرعت در انجام امور را ارائه می‌کند.

تصویری که از خانه‌ی رؤیایی شاید سال‌ها پیش در ذهن داشتیم خودکار بودن برخی وسایل و کنترل از راه دور آنها بود؛ اما این مقوله مدتهاست که کشورهای پیشرفته و چندسالی است که در ایران هم اجرا می‌شود.

فیلم زیر نمونه‌ای از یک خانه‌ هوشمند زیبا است که نودید پلاس پیشنهاد می‌کند دیدن آن را از دست ندهید.

اتصالات و ارتباطات هوشمند

گسترش تکنولوژی گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها به دلیل اینکه قابل حمل در همه جا هستند و با اتصالات اینترنتی می‌توان تعداد زیادی دستگاه آنلاین دیگر را پیکربندی کرد، تأثیر بسیاری در رسیدن به یک خانه‌ی تمام الکترونیک گذاشته‌اند.

امروزه طیف وسیعی از لوازم خانگی هوشمند در بازار موجود است. مانند تلویزیون، دوربین مدار بسته و... که با آن که مانند سرو کار داشته‌اید؛ این هوشمند سازی در اشیاء مختلف مانند: تلفن، در، پنجره، تلویزیون، یخچال، فر، شیر آب، دوربین، چراغ، تخت خواب، راه پله و بسیاری لوازم دیگر پیاده سازی شده یا قابل پیاده سازی است.

امنیت و رفاه در خانه هوشمنمد لوکس

در خانه هوشمند لوکس می‌توانید با سیستم امنیتی هوشمند، که نمونه‌ی پرکاربرد آنرا در دوربین‌های مداربسته دیده‌اید، مانند یک پادشاه قلعه‌ی خود را زیر نظر داشته باشید و کنترل کنید.

هشدار خودکار از سیستم امنیتی بلافاصله به گوشی هوشمند شما ارسال می‌شود.

خلاصه مزایای خانه هوشمند

هوشمند سازی خانه شاید به ظاهر برق بیشتری مصرف کند ولی به صورت کلی مزایای زیر را دارد: هوشمند سازی ساختمان علاوه بر جذابتر کردن محیط، سبب صرفه جویی در مصرف انرژی و برخی هزینه‌ها می‌شود.

با هوشمند سازی ساختمان می‌توان از زندگی معمولی فراتر رفته و تعامل بیشتری با محیط داشت.

علاوه بر این، هوشمند سازی بر سبک زندگی، ارتباطات، صنایع، کسب و کار، هزینه‌ها و ... تأثیرگزار است.

به طور کلی مزایای زیر را دارد:

* بهینه سازی و صرفه جویی در مصرف انرژی * تامین آسایش و رفاه * کنترل امنیت و ایمنی * کاهش هزینه‌ها * کنترل ساختمان از هر جای دنیا * کم کردن استهلاک وسایل مصرفی * افزایش ضریب تجملات * قابلیت اطلاع رسانی

 

آیدا فیروزی

آیدا فیروزی

کارشناسی ارشد فیزیک

نظر خود را به ما بگویید: