گاهنامه دانشپارک
Oct 22, 2021

سلول سفید مغز

دوچرخه‌سواری ضربان قلب را بالا می‌برد، کالری می‌سوزاند و پاها را به فعالیت وا‌‌‌می‌دارد. همینطور این ورزش تمرینی عالی برای ذهن و روان نیز هست. مطالعات جدید نشان داده‌اند، دوچرخه‌سواری، ساختارهای مهم مغز را گسترش داده، بنابراین فرد می‌تواند سریع‌تر فکر کند، بیشتر به خاطر بسپارد و احساس شادابی بیشتری کند.

افزایش سلول‌های سفید مغز
مغز از دو بافت سفید و خاکستری تشکیل شده، بخش خاکستری مغز، تمام سیناپس‌ها در آن قرار دارد و مرکز فرماندهی بدن است. بخش سفید مغز با استفاده از آکسون‌ها بخش‌های متفاوت سلول‌های خاکستری را به هم وصل می‌کند‌ و کانون ارتباطات است. هر‌چه‌قدر سلول‌های سفید مغز شما بیشتر باشد، سریع‌تر می‌توانید ارتباطات مهم مغز را برقرار کنید، دوچرخه‌سواری ورزشی است که باعث افزایش این سلول‌ها می‌شود. دوچرخه‌سواری باعث فشردگی و استحکام سلول‌های سفید مغز شده و ارتباطات مغز را سرعت می‌دهد.

بعد از 12 هفته رکاب زدن، تنها پاهای شما قوی نمی‌شود بلکه عامل نوروتروفیک که مربوط به مغز است نیز تقویت می‌شود. نوروتروفیک، نوعی پروتئین است که مسئول کنترل استرس، خلق و خو و حافظه است. شما نه تنها بعد از دوچرخه‌سواری از نظر روانی و ذهنی احساس بهتری پیدا می‌کنید بلکه زیرک تر هم می‌شوید. دوچرخه‌سواری و رکاب زدن در کنار سایر تمرینات ایروبیک باعث رشد هیپوکامپوس که یکی از ساختارهای مغزی مرتبط با حافظه و یادگیری است‌‌،‌‌‌ می‌شود.

پژوهش‌هایی که روی دانشگاه ایلینویز صورت گرفته نشان داده بود بعد از شش ماه دوچرخه‌سواری روزانه، هیپوکامپوس مغز شرکت کننده‌ها 2 درصد رشد داشته و حافظه و مهارت حل مساله‌اشان هم 15 تا 20 درصد پیشرفت کرده است. به علاوه این افراد اعلام کردند که نیروی تمرکز و توجه‌اشان بیشتر شده است. وجود دوچرخه‌سواری با کاهش عملکرد مغز که معمولا با بالا رفتن سن مربوط می‌شود، مقابله می‌کند. مغز افراد تحت آزمایش نسبت به همسالان خود که دوچرخه‌سواری نکرده بودند، دو سال جوان‌تر مانده بود.

ندا فرخی

ندا فرخی

کارشناسی ارشد ادبیات

نظر خود را به ما بگویید: