گاهنامه دانشپارک
Oct 23, 2021

درمان افسردگی

لذت بردن از دوچرخه‌سواری و اثرات خود تمرین موجب سلامت روان در افراد می‌شود. افزایش اعتماد بنفس که به تنهایی باعث جلوگیری از افسردگی می‌شود با دوچرخه‌سواری در فرد تقویت خواهد شد. وقتی شما دوچرخه‌سواری می‌کنید و پس از گذشت مدتی به تناسب اندام مورد نظر می‌رسید، همین امر موجب می‌شود اعتماد به نفستان بالا برود. دوچرخه‌سواری به لحاظ ورزشی تفریحی، شما را از استرس دور کرده و باعث می‌شود که روحیه اتان مثبت و با نشاط شود.

ترشح هورمون کورتیزول جهت جلوگیری از استرس حین دوچرخه سواری و نیز ترشح هورمون سروتونین که معروف به سرخوشی است، باعث افزایش انرژی مثبت در ورزشکار می‌شود و از طرفی دیگر در روحیه دوچرخه‌سوار تاثیر بسزایی خواهد داشت. دوری از استرس خود یکی از عوامل تاثیر گذار در جلوگیری از افسردگی به شمار می‌آید. تمامی این موارد در کنار هم به عنوان یک فاکتور ضد افسردگی می‌باشد.

خواب راحت

یکی از اصلی ترین فواید ورزش های هوازی از دوچرخه‌سواری گرفته تا پیاده روی، ایروبیک وغیره، این است که باعث خواب راحت در شب هنگام می‌شود. وقتی در طول روز به تمرین بر روی دوچرخه و فعالیت فیزیکی می‌پردازید، در شب بدن نیاز به استراحت داشته و همین امر باعث می‌شود که بتوانید خواب راحتی را تجربه کنید.  در صورتی که از بی خوابی رنج می‌برید می‌توانید با دوچرخه سواری روزانه خواب شب را تنظیم کنید. در حقیقت فعالیت بدنی با ایجاد تعادل بیولوژیکی بین سیستم عضلانی و عصبی شخص را برای خواب آماده می‌سازد. نه تنها افراد سالم از برنامه های ورزشی منظم سود می‌برند، بلکه تمرینات ورزشی مانند دوچرخه سواری، پیاده روی و دویدن پی در پی و مرتب در مداوای اشخاصی که به بیماری های فکری و مشکل خواب مبتلا هستند نیز مفید است. بنابر تحقیقات به عمل آمده میزان خواب عمیق فرد، با انرژی مصرف شده او در طول روز متناسب است. هر چه میزان فعالیت در روز بیشتر باشد، خواب عمیق و راحت تری در شب به دنبال خواهد داشت. افرادی که به دوچرخه‌سواری عادت دارند، علاوه بر تفریح با این ورزش هوازی از فواید آن نیز بهره‌مند می‌شوند. استفاده از دوچرخه در فضای باز باعث افزایش روحیه مثبت در افراد خواهد شد و حتی برای ساعتی هم که شده انسان را از زندگی پر مشغله و تنش‌های آن دور خواهد کرد.

ندا فرخی

ندا فرخی

کارشناسی ارشد ادبیات

نظر خود را به ما بگویید: