گاهنامه دانشپارک
Oct 24, 2021

کاهش وزن

دوچرخه‌سواری ورزشی مهیج است، که علاوه بر سلامتی، موجب تناسب اندام می‌شود. بنابراین با رسیدن به وزن ایده‌آل، اعتماد بنفس نیز بالا رفته و همین امر از سوی دیگر به جلوگیری از افسردگی و ایجاد حس مثبت در فرد دوچرخه‌سوار می‌انجامد. دوچرخه‌سواری ورزشی است که به شما کمک می کند که در حین تفریح، لاغر شوید.

دوچرخه‌سواری به صورت مداوم موجب روند کاهش وزن در افراد خواهد شد. با توجه به پیشرفت علم در تولید دستگاه های ورزشی و برخورداری دوچرخه های جدید از سیستم دنده دهی، میزان خستگی و فشار بر روی زانو ها کاهش یافته و حتی افراد با وزن های سنگین، می‌توانند در هر مسیری به آسانی رکاب بزنند. این سیستم تعبیه شده در دوچرخه همچنین مانع از خستگی فرد حین دوچرخه‌سواری می‌شود و همین امر باعث می‌شود ساعت های بیشتری را بتوان به دوچرخه سواری پرداخت.

افزایش متابولیسم

روند تبدیل غذاها در بدن به سوخت و انرژی برای انجام فعالیت های فیزیکی را متابولیسم می‌گویند. هر چه متابولیسم سریع تر باشد، بدن با سرعت و کارایی بیشتری قادر به جذب غذاها و سوزاندن چربی ها می‌شود. وقتی فرد به صورت مداوم به تمرین بر روی دوچرخه می‌پردازد، متابولیسم بدنش تغییر کرده و باعث می‌شود کالری مصرفی او در طول روز به انرژی تبدیل شده و حین رکاب زدن با استفاده از این انرژی، چربی سوزی نماید. توده های بدن مثل توده های عضلانی، مسئول میزان متابولیسم اصلی هستند، از این رو هر چه میزان این توده های خالص کاهش پیدا کند، متابولیسم اصلی نیز پائین می‌آید. به همین دلیل است که باید موقع کاهش وزن حجم عضلانی خود را حفظ کنید. حین دوچرخه سواری با تقویت عضلات که در اصل رابطه ای مستقیم با متابولیسم بدن دارد، موجب از بین رفتن چربی های اضافه می‌شوید. بنابراین در ورزش های هوازی مانند دوچرخه سواری، به دلیل طولانی بودن مدت تمرین، بدن وارد فاز چربی سوزی می‌شود.

دوچرخه‌سواری پس از تمام شدن تمرین نیز باعث کالری سوزی می‌شود

با توجه به این امر که دوچرخه‌سواری ورزش هوازی بوده و موجب از بین رفتن مقدار زیادی کالری حین رکاب زدن می‌‌شود، پس از اجرای تمرین نیز بدن برای بازسازی عضلات فعال و بافت ماهیچه ای تا ساعت ها در حال کالری سوزی خواهد بود. دوچرخه‌سواری با از بین بردن چربی های اضافه بدن پس از تمرین نیز از چربی های بدن در جهت ترمیم عضلات، تغذیه کرده و با استفاده از کالری اضافه ذخیره شده در بدن، باعث تقویت عضلات در حال استراحت خواهد‌‌شد. بنابراین شما می‌توانید با داشتن یک برنامه دقیق در استفاده از تمرین بر روی دوچرخه و در کنار تفریحات روزانه خود موجب سرعت بخشیدن به سوزاندن چربی های اضافه بدن، تناسب اندام و سلامتی جسم شوید.
ندا فرخی

ندا فرخی

کارشناسی ارشد ادبیات

نظر خود را به ما بگویید: