گاهنامه دانشپارک
Oct 27, 2021

زینک،ویتامین ها و مواد مغذی

زینک،ویتامین ها و مواد مغذی مورد نیاز برای دوچرخه سواران

5دلیل برای مصرف زینک

  • مصرف زینک می‌تواند به رشد عضلات کمک کند و قدرت فرد را افزایش دهد.
  • زینک در تولید و ترشح تستوسترون نقش مستقیم دارد.
  • در تمرین های طولانی در اثر تعرق، بدن زینک از دست می‌دهد.
  • مصرف زینک به عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک می‌رساند و می‌تواند سرعت چربی سوزی بدن را بالا ببرد.
  • بعد از تمرین خوردن زینک به ریکاوری بدن کمک می‌کند.
ویتامین ها  

ویتامینD  (ویتامین نور خورشید)

ویتامینD را می‌توان تا حد زیادی از نور خورشید به دست آورد.مقادیری از این ویتامین در پنیر،تخم مرغ و ماهی (قزل آلا،,تونایاتون،خال مخالی) وجود دارد. اما حتی دوچرخه سواران جاده نیز نمی‌توانند با نور خورشید،ویتامینD لازم را به دست آورند. بنابراین استفاده روزانه از مکمل ویتامین D3زیر نظر پزشک متخصص توصیه می‌شود.

ویتامینC  (ویتامین سیستم ایمنی بدن)

فقط 10 تا 20 درصد بزرگسالان در جهان از 9 وعده میوه و سبزیجات توصیه شده در روز استفاده می‌کنند.ویتامین C می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند، با امراض قلبی و عروقی مبارزه کند،سلامت چشمان را حفظ کند و از ایجاد چین و چروک بر صورت پیشگیری کند.ویتامین Cدر میوه ها (مرکبات) گوجه،توت فرنگی،آناناس،فلفل، کلم پیچ،کلم بروکلی،کلم قرمز،کلم گل و طالبی به مقدار زیاد وجود دارد. استفاده از مکمل ویتامین C به مقدار 500 میلی گرم در روز کافی است.

ویتامین E (تنفس بهتر)

این ماده مغذی در روغن هایی مانند روغن زیتون و آجیل یافت می‌شود.به دست آوردن این ویتامین از طریق غذاها بسیار مفید است و خوردن روزی 25 عدد بادام،ریختن روغن زیتون بر روی سبزیجات،سالاد و برنج و در کنار آن استفاده از آجیل،تخم مرغ،سبزی های برگدارمانند اسفناج بسیار مفید است.

آهن(تقویت سیستم قلبی و عروقی)

آهن به راحتی از طریق منابعی مانند غذاهای دریایی،گوشت مرغ،گاو و گوسفند به دست می‌آید. برای افزایش آهن بدن خوردن غذاهای غنی از ویتامینC لازم است (گوجه،فلفل و مرکبات)ویتامینCتجمع آهن دریافتی از سبزیجات را افزایش می‌دهد. خوردن تنهایی گوشت قرمز می‌تواند بدن را دچار کمبود آهن کند که این کمبود تاثیر زیادی بر کیفیت دوچرخه سواری دارد.

منیزیم(مبدل غذاها)

منیزیم در غذاهای گیاهی و حیوانی یافت می‌شود.سبزی های برگدار،آجیل،تخمه ها،ماهی،گوشت و همچنین شکلات دارای مقادیر زیادی منیزیم هستند.مصرف آن بسیار راحت است اما متاسفانه دفع آن نیز راحت است.تمرینات سخت در دوچرخه سواری، می‌تواند منیزیم بدن را تا 20 درصد کاهش دهد.

ندا فرخی

ندا فرخی

کارشناسی ارشد ادبیات

نظر خود را به ما بگویید: