گاهنامه دانشپارک
Dec 09, 2021

انرژی خورشید

خورشید میلیون‌ها سال است که انرژی تولید می‌کند. انرژی خورشیدی از طریق اشعه‌های خورشیدی به ما می‌رسد و به عنوان یک منبع بی‌پایان انرژی می‌تواند حلال بسیاری از مشکل‌های موجود در جهان باشد.

حتماً ماشین‌حساب‌های خورشیدی را دیده‌­اید که حتی دکمه خاموش ندارند. دستگاه هایی که نیاز مبرم به باتری ندارند و تا زمانی که نور به اندازه کافی وجود داشته باشد زنده خواهند ماند.

انرژی خورشیدی را می‌توان به صورت‌های دیگر انرژی مثل انرژی گرمایی و انرژی الکتریسیته تبدیل کرد.

سلول خورشیدی در واقع یک قطعه الکتریکی است که انرژی نور خورشید را مستقیما توسط اثر فتوولتائیک به الکتریسیته تبدیل می­ کند.

سلول‌های خورشیدی ساخته‌شده از سیلیکون کاربرد بسیاری دارند، که به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

انرژی مورد نیاز این قایق بزرگ از انرژی خورشید تامین می‌شود.

بزرگ‌ترین نیروگاه خورشیدی شناور جهان در ژاپن. این نیروگاه به دلیل قرار گرفتن بر روی آب ضد زلزله است و از آنجا که پنل‌ها توسط هوای خنک  بین پنل و آب خنک می‌شوند راندمان بیشتری نسبت به نیروگاه خورشیدی روی خشکی دارند.
به تازگی کمپانی BirkSun دست به حرکت جالبی زده و کوله پشتی جدیدی معرفی نموده که می تواند انرژی خورشیدی را به کمک پنلی خورشیدی دریافت کرده و آن را به پاور استیشن کوچکی در داخل کیف انتقال دهد.

پنل تعبیه شده روی کوله پشتی دائماً در حال دریافت انرژی خورشیدی است و پاور استیشن مورد اشاره همواره شارژ باقی می ماند.

شاید برای بسیاری این سوال پیش آید که کوله پشتی BirkSun در شرایط غیرآفتابی و نیمه آفتابی چگونه عمل خواهد کرد؛ خوشبختانه کمپانی سازنده این مسئله را نیز در نظر داشته و امکان شارژ دستی باتری داخلی را نیز فراهم آورده است.

استفاده از انرژی حرارتی خورشید برای مصارف خانگی، صنعتی و نیروگاهی.

در خانه‌های که دارای سلول خورشیدی هستند سعی شده است از انرژی خورشید برای روشنایی، تهیه آب گرم بهداشتی، سرمایش و گرمایش ساختمان استفاده شود.

 

آیدا فیروزی

آیدا فیروزی

کارشناسی ارشد فیزیک

نظر خود را به ما بگویید: