گاهنامه دانشپارک
Nov 18, 2021

پهپاد

دوره، دوره پهپادهاست. چه بخواهیم چه نخواهیم، این پرنده‌های مکانیکی مرموز سر از زندگی روزمره ما در خواهند آورد و به جزئی جدایی‌ناپذیر از آن تبدیل خواهند شد. بعید نیست کمتر از 5 سال دیگر شاهد باز شدن پای پهپادها به خانه‌هایمان هم باشیم.

اگر بدانید پهپادها چه کارهایی می توانند بکنند، از این پس دنیای فناوری را جور دیگری خواهید دید. در این نوشته به 10 کاربرد پهپادها که در دهه آینده به رشدی فزاینده دست خواهند یافت، اشاره می کنیم.

پیک پهپاد

آمازون، یکی از بزرگ ترین فروشگاه های اینترنتی جهان، مدتی پیش علاقه خود را برای به خدمت گرفتن پهپادها ابراز کرد.

 

به گفته مدیر آمازون، این شرکت برای ارسال سفارش های کمتر از دو کیلوگرم خود از پهپادها بهره می گیرد.

به این ترتیب زمان ارسال مرسوله های مشتریان به کمتر از نیم ساعت رسیده است که در نوع خود بی نظیر است.

گفتنی است گوگل در این مورد هم دستی بر آتش داشته و در حال راه اندازی سرویس پیک پهپادی مختص خودش است.

پهباد کشاورز

شاید دیدن پهپاد در مزارع ساده خانوادگی دور از ذهن باشد، اما بزودی شاهد به کارگیری گسترده آنها در مزارع بزرگ صنعتی خواهیم بود. در گذشته کشاورزان همه جای زمین را با مقدار کود یکسانی تغذیه می کردند.

با استفاده از پهپادها می توان مقدار کلروفیل برگ ها را اندازه گرفت و مقدار کود مصرفی را بر اساس حضور این ماده در بخش های مختلف مزرعه سهم بندی کرد.

از سوی دیگر، پهپادها می توانند با بررسی گیاهان، آنهایی را که در معرض آفت هستند با سم بیشتری پوشش بدهند و در مقابل از سمپاشی غیرضروری اجتناب به عمل آورند.

در زمان برداشت محصول نیز انتظار می رود کشاورزان بتوانند با کمک پهپادها، میزان رسیدگی هر بخش از محصول را اندازه گرفته و همواره اقدام به چیدن بهترین ها کنند.

پهپاد امدادگر

وقتی یک طوفان بزرگ به دل منطقه ای مسکونی می زند یا رودخانه ای به مدفن دهکده ای دورافتاده تبدیل می شود، یکی از سخت ترین وظایف تیم های امداد رسیدن به محل وقوع است.

اینجاست که پهپادها به دادمان می رسند. یک پهپاد سبک وزن امدادی مجهز به دوربین حرارتی قادر است در ارتفاع کم بر فراز محل حادثه پرواز کند و دنبال علائم حیات بگردد.

در نتیجه امدادگران می توانند به جای اتلاف وقت بر سر جستجوی بی هدف، مستقیما سراغ علائم حیاتی تشخیص داده شده بروند.

پهپاد مجری قانون

فرض کنید تعدادی زندانی موفق به فرار شوند. قطعا یورش بردن به سمت آنها با بالگرد، خودرو و... از صدها متر آن طرف تر خبرشان می کند.

پهپادها می توانند با کمترین صدا به پرواز درآمده و با کمک دوربین های حرارتی خود اقدام به شناسایی فراری ها کنند.

این پهپادها که خیلی کمتر از بالگرد خرج برمی دارند، در صندوق ماشین پلیس جا شده و در کمترین زمان ممکن سَرِ هَم می شوند.

از این پهپادها می توان در ماموریت های حساس، مانند گروگانگیری استفاده های خوبی کرد. همین حالا در برخی شهرهای آمریکا پهپادها در عملیات پلیس نقش فعالی بر عهده گرفته اند.

 

آیدا فیروزی

آیدا فیروزی

کارشناسی ارشد فیزیک

نظر خود را به ما بگویید: